zaterdag, juni 09, 2007

Internet in Ontwikkelingsgericht onderwijs: de rollen van de leerkracht

De derde sessie van de donderdag die ik bijwoonde was: Mediërende factoren in zelfgestuurd en samenwerkend leren. Het onderdeel waarin ik vooral geïnteresseerd was werd gepresenteerd door Yvonne van Rijk (Lectoraat Ontwikkelingsgericht onderwijs van Hogeschool INHolland) en ging over: Internet leren gebruiken in Ontwikkelingsgericht basisonderwijs: de rollen van de leerkracht.

Zij onderscheid een viertal rollen die je als leerkracht aan kunt nemen bij het zoeken van informatie op internet samen met de leerlingen: de trainer, coach, aanvoerder en medespeler. Deze rollen past een leerkracht afwisselend toe in zijn les. Er is in het onderzoek gekeken naar een ervaren leerkracht en een beginnend leerkracht.

Wat ik sterk vond aan het onderwerp is dat wordt nagedacht over de rollen die een leerkracht in kan nemen bij het zoeken naar informatie op internet. Wat ik jammer vond is dat er niet van uit wordt gegaan dat je als leerkracht sowieso over de benodigde intenetvaardigheden moet beschikken. Ik denk dat in een vervolgonderzoek interessant is om leerkrachten een training te geven in het gebruik van internet en de leerkrachten daarna inzicht te geven in de verschillende rollen die hij/zij in kan nemen en daarna pas met leerlingen een zoekopdracht aangaan. Ik ben benieuwd wat er dan uit zal komen.

Labels:


permalink| geplaatst door Domstad:| 12:54 p.m.

Reacties: Een reactie posten

<< Home

Over ons

Dit is de weblog van het Expertisecentrum ICT-Educatie van Hogeschool Domstad. Op deze weblog houden wij ontwikkelingen bij over ICT in het onderwijs in de breedste zin van het woord. De missie van het Expertisecentrum ICT-Educatie van Hogeschool Domstad luidt als volgt: "Het op een effectieve en efficiënte wijze invulling geven aan de integratie van didactiek en ICT en vormen van leren en professionaliseren in de sector basisonderwijs en het eigen opleidingsonderwijs".

Laatste berichten


ICT voor Complex Leren
Onderwijsopvattingen belangrijker dan leeftijd voo...
Begripsvorming met online simulaties
Onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk
ORD 2007: het verslag
Samen nóg deskundiger
ORD2007 Groningen
Games in het onderwijs
E-learning Themasite van SURF
Neem Moodle mee op je USB

Archief


Zoeken op Weblog


InternetWeblog


Zoeken op WikiKids


RSS

Links
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos from Gerard Dummer. Make your own badge here.

Ik kijk ook bij:


Nog in te vullen.

Mijn Furl-lijst

Nog in te vullen. Blogger